Cuila det!

Svara
1-8 av 8

För inte så jättelänge sedan så lanserades en sprillans ny sökmotor, vars namn är cuil (som ska betyda och uttalas "cool"). Skaparna bakom denna nya sökmotor är inga mindre än de föredetta Google'isterna Anna Petterson och Russel Power, samt Anna Pettersons make.

Enligt dem själva så ska Cuil ha ett index med 120 miljarder webbsidor (som har sagts vara bättre än Googles), och samt att sökmotorn ska ha en förbättrad analys av webbsidor, som ska följas av en bättre rangordning bland sökträffarna.

Kanske är "cuila" ett ord som i framtiden kommer användas när man ombeds att söka efter saker och ting. Kanske har vi chansen att se en ny stor konkurrent till Google växa, eller hur ett företag kan gå i konkurs som snabbast. Det ska hur som helst bli intressant att följa Cuil's framtid, respektive Googles.

Fast man saknar funktionen att kunna specificera sina sökningar till ett språk, och cuil saknar fortfarande att tillåta sökningar på bilder och mycket annat som vi kan hitta hos Google.

Besök den nya sökmotorn på www.cuil.com

Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.172402

Bild: http://www.w3sidan.net/img/usr/nameless_cuil.jpg

Ändrat totalt 2 gång(er), senast 24/8 01:19 av Nameless

Testade att söka... Tyckte bara att alla sök-träffar visades lite huller om buller vilket gjorde det omöjligt att läsa vad träffarna innehöll.

Enligt mig själv så är är den inte bra öht.

Söker man på t.ex. "W3sidan" så ger den bara massa konstiga träffar med konstiga länkar, inte en enda träff leder till w3sidan i sig. Medans google gör det som den skall göra.

#w3sidan.net @ irc.freenode.net

De har säkert JÄTTEJÄTTEMÅNGA sidor i sitt index. Synd bara att typ två tredjedelar av sidorna är indexeringar av andra sökmotorer.

Google > Cuil

Emil frisko Frisk

Det är ingen höjdarsökmotor det här, jag skulle aldrig få för mig att använda den. Då använder jag faktiskt hellre Altavista, om jag blir tvungen att välja alltså. Google for life!

You are a creation of God when he was on meth.

Pestbarn: Jag skulle till och med kunna använda Microsoft Live Search istället för Cuil... eftersom man får bättre sökresultat även där. \o/

Marcus Olovsson. Det är jag det.

Hjälp gärna till med att förbättra wikiartikeln om Cuil.

Emil frisko Frisk

Visar 1-8 av 8